EK SAYFA – 1790-2
باب: إلى من
ينكح، وأي
النساء خير،
وما يستحب أن
يتخير لنطفه
من غير أيجاب.
12- EVLENECEK KİŞİ HANGİ KADINLA NİKAH YAPAR, HANGİ KADINLAR
DAHA HAYIRLIDIR,
Vücub Söz konusu Olmaksızın- Nutfeleri İçin Hangi Kadını Seçmesi
Müstehabtır?
حدثنا أبو
اليمان:
أخبرنا شعيب:
حدثنا أبو الزناد،
عن الأعرج، عن
أبي هريرة رضي
الله عنه، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
(خير
نساء ركبن
الإبل صالح
نساء قريش،
أحناه على
ولده في صغره،
وأرعاه على
زوج في ذات
يده).
[-5082-] Ebu Hureyre r.a.'dan Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem şöyle buyurdu:
"Deve sırtına binmiş kadınların en hayırlısı Kureyş'in saliha
kadınlarıdır. (Çünkü) onlar küçüklüğünde çocuklarına karşı en şefkatli,
kocasının elinde bulunanları en iyi kollayıp gözetenleridir."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"En şefkatlisi" anlamındaki "ahna",
çocukların yetim kalmaları halinde kollayıp gözeten ve evlenmeyen kadın
demektir. Eğer kocası öldükten sonra (çocuklarının bulunmasına rağmen)
evlenirse şefkatli kadın sayılmaz.
"Kocasının elindeki mala en çok riayet edenleri. .. "
Güvenilir oluşları, onu korumaları, harcamalarda bulunurken saçıp savurmaktan
uzak oluşları bakımından böyledirler. Kocalarına ait malı kollar, gözetirler.
Hadisten Çıkan Sonuçlar
1- Soylu kadınlarla, özellikle Kureyşli kadınlarla evlenmek
teşvik edilmektedir. Bunun muktezasına göre nesebi itibariyle ne kadar yukarı
olursa (Kureyş'in ilk atasına ne kadar yakın olursa) müstehablık daha da
pekişir.
2- Nesepte denklik göz önünde buh.mdurulur. Kureyşli olmayan
kadınlar, Kureyşli kadınlarla denk değildir.
3- Çocuklara karşı şefkatli, merhametli olmak (babalarının
ölümünden sonra) evlenmeyip, onları himaye etmeye devam etmek, kocanın malını
güzelce koruyup, onu saçıp savurmamak üstün bir fazilettir.
4- Kocanın hanımının nafakasını karşılamasının meşru olduğu
(şeriatçe öngörülen bir husus olduğu) da anlaşılmaktadır.